Παρασκευή 12 Αυγούστου 2022

Το καλοκαίρι διαβάζουμε...

Θάλασσα μόνη

Ελένη Παπαδοπούλου



Ποικίλες διηγήσεις και σχόλια ανοίγουν χάρτες και γυρεύουν φάρους.
Στον Πειραιά, στον Βόσπορο, στη Μασσαλία, στην Αμβέρσα, στην Μπανγκόκ… στις γέφυρες των καραβιών, με όλους τους καιρούς.
Σε πλεούμενα των μύθων, σαν τη φελούκα του Παπαδιαμάντη και τα καράβια του Ομήρου.
Αλλά και πέρα από μύθους, όπως στο τάνκερ Tina Onassis. Και πού να φανταστούμε ότι το Κώστας Καβάφης είναι ένα πολυταξιδεμένο φέρι;
Πόσο βαρύ φορτίο είναι ο θρόνος του Όθωνα που από βασιλιάς γίνεται εν πλω ένας απλός επιβάτης;
Μαζί με τον Τιτανικό ναυαγεί ένα ολόκληρο ταχυδρομείο. Πώς θα πληρωθούν οι ναύτες σε ένα πλοίο που ταξιδεύει με 13 μποφόρ και φέρει το όνομα Χρυσούς Αιών;
Ποια δικαιοσύνη κρίνει ένα δουλεμπορικό που ρίχνει τους δούλους στον Ατλαντικό;
Ποια είναι πιο παράξενη και τρομερή: μια γοργόνα, μια μέδουσα ή μια φάλαινα σε ενάντια ρεύματα;
Περαστικοί σαν τα ρεύματα οι ναυτικοί μελαγχολικοί έρωτες στο μπαρ La vache qui rit.
Περαστικά τα θαλασσινά νιάτα, εκείνο το όμορφο τρεχαντήρι τους και οι πόθοι τους που «πέφτουν» καταμεσής στο Αιγαίο πέλαγος…

Θαλασσινές ιστορίες. Αναγνωρίζουμε συχνά σε αυτές τη μοναχικότητα του ταξιδευτή, που αναμετριέται με το ανυπέρβλητο υγρό στοιχείο και τους απρόβλεπτους ορίζοντες. Αλλά και τη μοναδικότητα της δοκιμασίας αυτής. Η θάλασσα φαίνεται μόνη. Είναι και μοναδική. Στον αφρό των κυμάτων έχει και τη χαρά της…

Διαβάστε μια κριτική:

Η Ελένη Παπαδοπούλου, δημιούργησε ένα ταξιδιάρικο βιβλίο, όπου τα διηγήματα που το πλαισιώνουν, μας μεταφέρουν νοερά σε θαλασσινά τοπία, που αναδύουν ευωδιές και χρώματα όλα τους, πλημμυρισμένα θάλασσα.

Αλήθεια, γυρίζουν πίσω οι ψυχές εκείνων που χάθηκαν στη θάλασσα;

Άραγε, υπήρξαν δράκοι στην κιβωτό του Νώε;

Θα καταφέρει να βγει νικητής, ο Χρυσούς Αιών με 13 μποφόρ;

Γιατί επιλέγει ο καπετάν Σλόκουμ να κάνει τον γύρο του κόσμου ολομόναχος, δίχως να ξέρει κολύμπι;

Αν ταξίδευες στο Ιόνιο, με προορισμό την Ιθάκη με ένα πλοίο που βαπτίστηκε Κώστας Καβάφης, τι συναισθήματα θα σου γεννιούνταν;

Μπορεί η αγάπη για τη θάλασσα να αποβεί μοιραία;

Με ποιο κριτήριο μια αγελάδα που γελάει, αποτελεί σημείο συνάντησης των ναυτικών;

Πολλές από τις απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα, θα ανακαλύψετε ανάμεσα στις σελίδες του βιβλίου και θα περιηγηθείτε μαζί του σε ένα τοπίο άλλοτε ομιχλώδες και άλλοτε καθάριο, πάντα με συντροφιά τη θάλασσα.

Ταξίδια, φάροι, ναυάγια, πελώρια κύματα και θάλασσες, θάλασσες…

Πηδάλια, φορτία, καμπίνες, καμαρότοι, αμπάρια, ομίχλες, πλους, κάβοι, φουγάρα, αντένες και θάλασσες, θάλασσες…

Φρεγάτες, ιστιοφόρα, δεξαμενόπλοια, ποταμόπλοια, μαούνες, ατμόπλοια, ναυπηγεία, ναυτιλιακές και θάλασσες, θάλασσες…

Ανεμόσκαλες, ασύρματοι, λέμβοι, σκαριά, πρύμνες, ακτογραμμές, τρικυμίες, βαγονέτα, δέστρες, αποβάθρες, φελούκες και θάλασσες, θάλασσες…

Πεταλίδες, χταπόδια, στρείδια, μέδουσες, γαρίδες, όστρακα, συναγρίδες, μπαρμπούνια, σμέρνες, φάλαινες, καρχαρίες και θάλασσες, θάλασσες…

Θύελλες, γλάροι, ψαροπούλια, ναυταπάτες, λαθρεμπόρια, καρίνες, δίχτυα, σχοινιά, σημαδούρες, άγκυρες, παφλασμοί, λάμπες, λαμαρίνες και θάλασσες, θάλασσες…

Σειρήνες, γοργόνες, κατάρτια, πυξίδες, αλαργινές ακτές, πόρνες, πειρατές, καπεταναίοι, χαμαιτυπεία, σταθμαρχεία, σκουριές και θάλασσες, θάλασσες…

Αναμνήσεις, αναχωρήσεις, εκδοτήρια, πέλαγα, ωκεανοί, φορτία, φορτώσεις, εκφορτώσεις, ναύτες, μηχανικοί και θάλασσες, θάλασσες…

Όχθες, επιθυμίες, καταβόδια, φυγές, καταστρώματα, αποχαιρετισμοί, προβλήτες, μποφόρ, νηνεμίες και θάλασσες, θάλασσες…

Βαρομετρικά, διώρυγες, βράχοι, προπέλες υποπλοίαρχοι, βάρκες, χάρτες ταξιδεμένοι και αταξίδευτοι και θάλασσες, θάλασσες…

Πραγματικά, η ανάγνωση του βιβλίου και η θαλασσινή του αύρα θα σταθεί άξια και ικανή να μας μεταφέρει νοερά στα κύματα της θάλασσας και να μας προσάψει λίγη από την αίγλη της.

Θυμηθείτε, τέλος, ότι η άλλοτε μοναχική και άλλοτε κοσμοπολίτικη θάλασσα, πάντα θα είναι έτοιμη να μας δεχτεί στους κόλπους της, ικανή να εξιχνιάσει τις ψυχές μας από κάθε μας δοκιμασία, απογοήτευση τελμάτωση και λήθη…

 

https://www.thessalonikiartsandculture.gr/vivlio/eleni-papadopoyloy-thalassa-moni/



ΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΦΛΟΓΕΣ   

ΣΩΤΗΡΙΟΥ ΔΙΔΩ


Ένα κορίτσι με πλούσια φαντασία ξεκινάει από έναν παραμυθένιο κόσμο, για να βρεθεί γρήγορα μπλεγμένη με θύελλες οικογενειακές, πολεμικές, κοινωνικές. Καθώς ο αναγνώστης παρακολουθεί την ιστορία μιας εύπορης οικογένειας από το Αϊδινί της Μικράς Ασίας, μεταφέρεται στην εποχή εκείνη και ζει την ανέμελη ζωή των Ελλήνων της Σμύρνης πριν από τα γεγονότα, την τραγωδία της Μικρασιατικής καταστροφής και τις πικρές μέρες της προσφυγιάς. 

Τ' όνομά μου είναι Αλίκη Μάγη. Μα, αν βιάζομαι να σας συστηθώ, δεν πάει να πει πως είμαι και η κεντρική ηρωίδα. Μια αφηγήτρια είμαι. Οι ήρωες είναι πολλοί και ο καθένας προβάλλει με την ώρα του, γέννημα θρέμμα της ταραγμένης του εποχής. 

  




Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΧΑΜΕΝΗΣ ΚΟΡΗΣ

Η ΤΕΤΡΑΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΝΑΠΟΛΗΣ (ΤΕΤΑΡΤΟ ΒΙΒΛΙΟ)   

FERRANTE ELENA


Η Ιστορία της χαμένης κόρης ολοκληρώνει την Τετραλογία της Νάπολης, την ιστορία της φιλίας των δύο κοριτσιών από τη Νάπολη, της Λίλας και της Έλενας. Η Έλενα, καταξιωμένη συγγραφέας πια, επιστρέφει μετά τον χωρισμό της στην πόλη των παιδικών και εφηβικών της χρόνων κυνηγώντας τον νεανικό της έρωτα που εμφανίστηκε και πάλι στη ζωή της.
Η Λίλα, που δεν έφυγε ποτέ από τη Νάπολη, διαπρέπει επιχειρηματικά στον τομέα της πληροφορικής και έρχεται σε ρήξη με τους ισχυρούς αδερφούς Σολάρα. Η Λίλα και η Έλενα, δύο όψεις του ίδιου νομίσματος, συγκρούονται, ξανασμίγουν και ανακαλύπτουν καινούριες πτυχές της προσωπικότητάς τους και της φιλίας τους, με φόντο την ιστορία της Ιταλίας αλλά και ολόκληρου του κόσμου


- "Τίποτα απ' όσα διαβάζουμε για το έργο της Φερράντε δε μας προετοιμάζει για τη δύναμη των μυθιστορημάτων της... Τα βιβλία της αφηγούνται μια γυναικεία ιστορία με τέτοια ειλικρίνεια, που νιώθεις πως αντί να παρατηρείς μια ζωή, τη βιώνεις σε πρώτο πρόσωπο". (The New York Times)

- "Η Έλενα Φερράντε είναι μία από τις σπουδαιότερες συγγραφείς της εποχής μας: φωνή γεμάτη πάθος, με ευρεία αντίληψη και αμείλικτο βλέμμα... Σε αυτά τα τολμηρά υπέροχα μυθιστορήματά της, η Φερράντε σκιαγραφεί τους βαθύτατους δεσμούς που υφίστανται μεταξύ πολιτικής και προσωπικής διάστασης. Το έργο της -ένα έργο που το έχουμε πραγματικά ανάγκη- αποτυπώνει με μια καινούρια ματιά τον τρόπο της ζωής μας και παρουσιάζεται με ευφυΐα μέσω μιας γυναίκας". (The New York Times Sunday Book Review)

- "Η βαθιά κατανόηση που επιδεικνύει η Έλενα Φερράντε απέναντι στις συγκρούσεις και στις ψυχολογικές καταστάσεις των ηρώων της είναι εντυπωσιακή... Τα μυθιστορήματά της είναι τόσο αληθινά, γραμμένα με τέτοια ενσυναίσθηση, που μοιάζουν σχεδόν εξομολογητικά". (The Wall Street Journal)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

  Σαμαρκάνδη Αμίν Μααλούφ Μυθιστόρημα με ιστορικό υπόβαθρο και με γνήσιο άρωμα της Ανατολής, το βιβλίο αυτό είναι γεμάτο ποίηση, αίσθημα...